Het maandblad Digitaal bestuur bereikt mij via de circulatielijst van de KNAW. In de editie van januari 2008 vallen drie thema's op die kennelijk binnen de overheid spelen: 1) Shared service centers, 2) open standaarden en open source en 3) ICT-averij bij de overheid. Alhoewel de KNAW niet echt tot de overheid behoort, is de KNAW wel bij wet ingesteld en voor een behoorlijk deel door de overheid gefinancierd en vertoont de KNAW in bepaalde opzichten 'familietrekjes'.
Ten aanzien van shared service centers lijkt de belangrijkste les te zijn: bezint eer ge begint. "Dat moet je echt beseffen voordat je aan een shared service center begint: het is een gigantische reorganisatie. Je loopt tegen dingen aan terwijl je bezig bent, het gaat toch anders dan je verwachtte." In een ander artikel worden enkele oorzaken genoemd voor de moeite om een shared service center op te starten: gebrekkige communicatie, te veel verwachten in te korte tijd, onheldere business cases en kostenallocatie. Echter: "Ondanks al deze oorzaken waarom ssc-processen vaak zo moeizaam verlopen bij de overheid, is het leveren van een kwalitatief hoogwaardige en kosteneffectieve dienstverlening moeilijk zonder een ssc."
Het is inmiddels wel bekend dat de overheid wil dat open standaarden gebruikt worden. "Of kom met een zeer goed verhaal waarom dit niet mogelijk is en geef dan aan wanneer ze wél toegepast worden", aldus staatssecretaris Heemskerk. Het doel van de plannen met open standaarden en open source is de afhankelijkheid van ICT-leveranciers te verminderen. Een nobel streven, maar ICT zal toch echt niet eenvoudiger worden in de toekomst.
Tja, en dan de in de media veel bekritiseerde ICT-averij bij de overheid: het mislukken van veel ICT-projecten bij de overheid en het op die manier 'weggooien' van veel geld. De Algemene Rekenkamer zegt dat het wel meevalt. Aan de andere kant zijn de meesten het er wel over eens dat een complexiteitsreductie nodig is. Maak projecten niet te groot en zorg voor een gefaseerde besluitvorming. En ten slotte: "Organisatorische zaken vragen overleg, geen ICT. Complexiteitsreductie aan organisatiekant is een klassieke bestuurderstaak. Maar men zoekt het in ICT. Pak eerst de organisatie aan, dan krijg je een simpeler ICT-aanpak."
Geen opmerkingen:
Een reactie posten