- Beperk het aantal verrassingen (ook de leuke) tot een minimum. Als er verrassingen aankomen, bereid mensen daar dan op voor.
- Wees consciƫntieus bij kwesties met een ethische component. Vraag om advies, wees zeer behoedzaam.
- Beheers je humeur. Onverklaarbare opgetogenheid kan mensen net zo ongerust maken als ingehouden agitatie.
- Wees open: communiceer het helder als je een belofte zult nakomen maar ook als je denkt dat je iemand moet gaan teleurstellen.
- Geef je redenen. Als mensen weten hoe je denkt, zullen ze eerder op je vertrouwen.
- Luister naar kritiek. Je hoeft niet alles te accepteren, maar wel zo veel dat blijkt dat je openstaat voor verandering.
- Bedank mensen, laat ze merken dat ze worden gewaardeerd.
- Toon belangstelling en luister echt naar mensen. Vat samen wat ze hebben gezegd (zodat ze merken dat je echt luistert).
- Als je ergens geen antwoord of oplossing op/voor hebt, geef dat dan gewoon toe. Niemand weet alles. Laat je niet betrappen op bluffen.
- Wees geduldig en consistent: het kost tijd om het vertrouwen van mensen te winnen.
woensdag, april 02, 2008
Hoe win je vertrouwen?
In een werksituatie waarin veel moet gebeuren en tegelijkertijd de betreffende medewerkers zelf ook een verandering door moeten maken, is vertrouwen erg belangrijk. Zo nu en dan loop ik er tegen aan dat vertrouwen niet automatisch wederzijds is. Juist dan is het prettig als je via een website wat praktische tips aangereikt krijgt voor het winnen van vertrouwen.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten