dinsdag, mei 13, 2008

Waarom innovatie vaak strandt

Er zit een vreemde paradox in het gebruik van ICT. De huidige situatie schiet volgens gebruikers altijd tekort, maar een vernieuwing roept altijd weerstand op. Gewoonlijk ga ik er dan vanuit dat de noodzaak van de vernieuwing onvoldoende overtuigend is. In IT Executive van 29 april jl. kreeg ik onder de titel 'Waarom innovatie vaak strandt' een andere - psychologische verklaring aangereikt.

"Mensen overwaarderen op irrationele wijze de voordelen die ze op dit moment hebben ten opzichte van de voordelen die ze niet hebben. (...) Overstappen brengt 'gedragsveranderingskosten' met zich mee, en dat maakt dat mensen niet makkelijk tot nieuw gedrag zijn te bewegen." In het artikel - dat gebaseerd is op Harvard Business Review - worden enkele tactieken gepresenteerd:
  • Wees geduldig: ga uit van langzame adoptie van de innovatie.
  • Zorg voor sterk, overtuigende verbeteringen.
  • Haal het oude product uit de markt, zodat het nieuwe product wel gebruikt moet worden.
  • Maak producten die weinig gedragsverandering vereisen.
  • Probeer mensen te bereiken die het product nog niet gebruiken.
  • Vind believers: gebruikers die de voordelen van het nieuwe product sterk waarderen.

Geen opmerkingen: