- Niet alles hoeft tegelijk. Stel prioriteiten, schakel anderen in en zeg nee.
- Ga niet in op alle aanbevelingen van leveranciers (met hun eigen belangen).
- Probeer niet alles vast te timmeren, met randvoorwaarden e.d. Houd rekening met externe ontwikkelingen en voortschrijdend inzicht.
- De beste oplossing bestaat niet of is in de praktijk niet haalbaar/betaalbaar.
- Neem met een zekere regelmaat afstand en tijd om gemaakte keuzes te herijken.
Dat wil niet zeggen dat je geen idealen mag hebben of geen plannen mag maken, maar dat je meer oog moet hebben voor de weerbarstige werkelijkheid en bij tegenvallers verstandige afwegingen moet maken. Om de dynamiek (ontwikkelingen in de techniek, wisselende verwachtingen van klanten, schuivende budgetten) hanteerbaar te maken is het wel nodig om je eigen ambities, uitgangspunten en planning (roadmap) concreet te maken. Sommigen noemen dat 'architectuur', een mooi woord als het gaat om samenhang, maar enigszins beangstigend als het gepaard gaat met een grote mate aan detail.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten