- Ontspoorde samenwerkingen en crisissen lijken, als je ze vergelijkt, heel complex en verschillend. Dat is echter een illusie: ze zijn in wezen allemaal eenvoudig en hetzelfde.
- De oorzaak van een crisis heeft zelden tot nooit iets te maken met een falende machine (de techniek) of een haperende methode (het proces). De oorzaak heeft vrijwel altijd te maken met slecht samenwerkende mensen.
- Klagen lost niets op. Zeuren en zaniken verpesten slechts de sfeer, verspreiden negatieve energie en verkleinen de kans dat er een oplossing wordt gevonden.
Zulke lessen zijn handig om paraat te houden bij het naderende jaareinde inclusief de daarbij behorende deadlines en stress. Om leiding te geven heb je vaak meer verstand nodig van psychologie dan van processen en techniek. Afgelopen Sinterklaasavond heb ik het Groot Psychologisch Modellenboek gekregen. Grote kans dat ik mijn (hernieuwde) inzichten de komende tijd via dit medium deel.
1 opmerking:
Hallo Melle,
Wat leuk dat je mijn bevindingen hebt geciteerd uit de inkijkpagina's van het anti-klaagboek. Dank daarvoor. Ik vroeg me af in hoeverre ik je verder zou kunnen laten kijken dan de eerste 25 pagina's en je zo meer te weten laten komen over hoe je geklaag in je omgeving positief kunt bestrijden, hoe je kunt troosten, prijzen en prikkelen om anderen te helpen minder negatief in het leven te staan en hoe je kunt ultiem anti-klagen door te complimenteren met als enig doel het complimenteren zelf. Maar ik kon niks vinden. :-D
Succes met je weblog!
Groeten,
Bart Flos
www.bartflos.com
Een reactie posten