In het nieuwe jaar past het wel om te beginnen met een bijdrage over
Lean Management. Ik had daarover wel eerder wat gelezen, maar nu trof ik een bijdrage in het magazine
Compact (2010/4: p. 26-34) van
KPMG. Er blijkt in Nederland hiervoor zelfs een heus
instituut te zijn. Het principe van Lean Management is lang geleden ontwikkeld bij Toyota en komt er eigenlijk op neer dat je minder doet met meer resultaat. Bijvoorbeeld door alleen die dingen te doen die bijdragen aan het resultaat voor de klant en overbodige stappen in een proces over te slaan.
Lean wordt "een uitstekend hulpmiddel bij het bereiken van de klanttevredenheid én efficiency" genoemd. In het artikel worden drie hoofdproblemen aangegeven: verspilling (overbodige activiteiten of middelen), overbelasting (te zwaar belaste processtap), variatie (verscheidenheid in uitkomsten). Vervolgens worden vijf stappen gepresenteerd om tot grotere efficiency en betere resultaten te komen
- Bepaal wat de klant echt wil en vertaal dat naar eigenschappen van te leveren producten
- Breng de processen in kaart die waarde voor de klant creëren
- Ontwerp de toekomstige waardestroom: verwijder onnodige stappen en obstakels
- Stem het tempo af op de snelheid van de klantbehoefte
- Blijf perfectioneren
Aan het begin van een nieuw jaar is het goed om te onderzoeken wat echt nodig is en vervolgens vast te stellen wat overbodig is. Op
Wikipedia wordt als nadeel genoemd dat innovatie hiermee geremd wordt. Volgens mij valt dat wel mee: een kritische geest die durft te snoeien, kan ook iets nieuws laten bloeien.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten