donderdag, januari 12, 2012

Innovaties en drijfveren

In het kwartaalblad OnderwijsInnovatie (december 2011) viel mijn oog op het artikel 'Succesvol innoveren vanuit de kracht van mensen'. Het artikel leek mij interessant omdat het succes van innovaties -terecht- verbonden wordt met menselijke drijfveren en niet in de eerste plaats met methodieken en technologie. De in het artikel gebruikte theorie van Management Drives onderscheidt zes drijfveren die bepalend zijn voor gedrag en motivatie in organisaties:
  • Groen: stelt mensen en sociale verbanden voorop
  • Blauw: wil zekerheid en duidelijkheid
  • Oranje: wil vooruitgang, resultaten en prestaties
  • Rood: staat voor kracht, durf, tempo
  • Geel: wil analyseren, begrijpen en doorgronden
  • Paars: zoekt veiligheid en 'thuisgevoel'
In het artikel wordt gezegd dat het van belang is om goed zicht te hebben op de dominante drijfveren in de organisatie en de drijfveren op de juiste momenten in het innovatieproces in te zetten. Toch blijkt dit ook geen garantie voor succes, zo wordt toegegeven. Als ik zelf een poging mag wagen, dan denk ik dat het bij innovatieprocessen er op aan komt om duidelijk te hebben a) wat de innovatie precies inhoudt, b) een overtuiging van de haalbaarheid en c) een overtuigend antwoord op de vraag naar het waarom van de innovatie. Met deze drie antwoorden wordt tegenoet gekomen aan alle drijfveren en neem je de medewerkers echt mee in het innovatieproces.

1 opmerking:

Electro Ratings zei

Daar ben ik het mee eens. Vaak focussen organisaties tijdens innovatieprocessen op het WAT en HOE, maar vergeten hierbij het WIE. Terwijl dit naar mijn mening een zeer belangrijk element is. Als je de mensen / medewerkers niet mee krijgt gaat het WAT en HOE geen succes opleveren.