donderdag, april 12, 2007

Open standaarden

Zo af en toe kan ik me weer eens behoorlijk opwinden over de discussies over open standaarden en open source software. Via de kranten en ook via de Automatisering Gids van 6 april j.l. kwam ik er achter dat in de Tweede Kamer door GroenLinks en de VVD een motie was ingediend die overheden en semi-overheden verplicht om vanaf 2009 open standaarden in hun IT-systemen toe te passen. De Tweede Kamer en staatssecretaris van Economische Zaken Frank Heemskerk lijken het op zich wel eens te zijn over het nut van open standaarden. Toch is de motie verworpen, omdat de staatssecretaris nog bezig is met een plan voor de stimulering van open standaarden en open source software bij overheden en semi-overheden.

Gelukkig wordt even pas op de plaats gemaakt. Ook ik zie het nut van open standaarden wel in en vooral omdat steeds meer IT-systemen met elkaar moeten interacteren. Het nut van open source software ontgaat me echter. Leuk voor de mensen die graag willen knutselen, maar om het nu verplicht te stellen ... En dan die vreemde argumenten. Het lijkt voornamelijk haat tegen de grote Amerikaanse softwarefirma's en sympathie voor de lokale ontwikkelaar van drie hoog achter.

"Geen enkele overheidsinstantie mag afhankelijk zijn van wat in het hoofdkantoor van een bedrijf ergens ver weg wordt bedisseld." Zo luidt het commentaar in de Automatisering Gids. Maar het zou me niet verbazen als bijna heel de Nederlandse overheid haar kantoormeubilair bij Ahrend aanschaft en de catering bij Sodexho. En als een ambtenaar een keer naar een deftig restaurant gaat, dan eist die toch ook niet het recept op? Zou het niet reƫel zijn om gewoon te concluderen dat die grote softwarefirma's heel handig inspelen op de behoeftes van burgers wereldwijd?

1 opmerking:

Wytze Koopal zei

Hier moet ik even op reageren! Alles waar "te" voor staat, is niet goed, is mij altijd geleerd. Dus "te" veel geloof in opensource is niet goed.... Te veel geloof in de software boeren van deze wereld lijkt me ook niet goed.
Misschien is het daarom goed om de nuance even aan te brengen: ik zou je willen aanraden om het artikel van Brad Wheeler te lezen over "community source". Dit is ook het model dat achter Sakai zit. En hier werken grote bedrijven (Apple, IBM, Oracle to name a few) samen met overheidsinstellingen (universiteiten) aan het ontwikkelen van Sakai.
Het artikel: http://www.educause.edu/ir/library/pdf/erm0712.pdf