zaterdag, april 14, 2007

RuG voorjaarsdiner 2007

Afgelopen donderdag heb ik deelgenomen aan een van de voorjaarsdiners die de Rijksuniversiteit Groningen (RuG) ieder jaar voor de alumni organiseert. Lokatie was voor mij dit jaar het koffiehuis van de Koninklijke Hollandsche Lloyd te Amsterdam. Gastheer was Koos Duppen, lid van het College van Bestuur van de RuG. Sprekers waren drs. Inez Groen (co-auteur van Generatie Einstein) en prof.dr. Egon Berghout (hoogleraar Information Management). Thema was communicatie in de 21e eeuw.

De eerste spreker gaf een samenvatting van haar boek. De jongeren van tegenwoordig zijn echt anders, ze zijn slimmer, sneller en socialer. Ik denk dat ze in veel opzichten gelijk heeft. Aan de andere kant denk ik dat jongeren van vroeger misschien helemaal niet zo heel anders waren, maar vooral zich meer wisten te gedragen binnen sociale groepskaders. Een aansprekende conclusie tijdens de discussie vond ik dat ouderen zich niet krampachtig moesten aanpassen, maar vooral zichzelf zijn. Authenticiteit is belangrijk.

De tweede spreker had merkbaar moeite om lijn te brengen in zijn bijdrage die ging over wat er allemaal wel niet mis kan gaan met ICT-projecten. De discussie liep alle kanten op. Zijn belangrijkste conclusie was dat er vanuit het management te weinig sturing aan ICT-projecten wordt gegeven. Nog mooier vond ik de conclusie van een tafelgenoot: "Hoe kan die man een leerstoel hebben?"

Geen opmerkingen: