dinsdag, november 27, 2007

Zoeken 2.0

In mijn rol als eindverantwoordelijke voor informatiebeleid en ICT-infrastructuur van de KNAW loop ik geregeld tegen vraagstukken op die zich niet zomaar laten oplossen. Vaak hebben diverse personen -zowel binnen de KNAW als ook wereldwijd- zich over zo'n vraagstuk gebogen. Een voorbeeld van zo'n vraagstuk is het geïntegreerd zoeken naar informatie in verschillende informatiebronnen (internet sites, databases, catalogi en archieven). In het Engels heet dat federated search.

Ik vond op een Nederlandse site een aardig artikel (met in de titel 'zoeken 2.0') dat overigens promotie maakt voor een product van Nederlandse bodem: Livetrix. Producten als Metalib en Primo (beide van Ex Libris) worden ook verkocht in de bibliotheekwereld. Nu kan ik geen oordeel geven over de waarde de producten op zich. Daarvoor heb ik er nog onvoldoende kennis mee gemaakt. Wel vond ik het goed om weer even bepaald te worden bij het feit dat met een zoekactie via Google nog maar relatief weinig informatie doorzocht is.

Het is mooi om zulke oplossingen werkend te zien, ze kunnen werkelijk een toegevoegde waarde bieden. Ik ben er echter nog niet helemaal gerust onder dat we met deze ontwikkelingen (zoeken 3.0 dient zich natuurlijk al aan) ook werkelijk de gevreesde information overload de baas zijn. Is de door de systemen gehanteerde zoeklogica en semantiek immers wel de mijne? En kan ooit met een systeem vastgesteld worden dat we alle relevante informatiebronnen doorzocht hebben? Verleren we het zoeken wellicht?

1 opmerking:

André zei

Zoeken 3.0 is er al ook al noem ik het liever Vinden 3.0. LexisNexis bijvoorbeeld(http://global.lexisnexis.com/nl) heeft meer in huis dan we als argeloze gebruiker zien/kunnen. Justitie en Belasting maken graag gebruik van dit systeem dat blijkbaar veel info toont voor bepaalde typen gebruikers. Kleine moeite om te zien hoe laat ik in de metro stapte met mijn OV-chipkaart, waar en hoe laat ik overstapte, geld pinde, iets afrekende met pinnen, en weer verder ging met de tram. Vervolgens wordt op de A20 in een 80 km-zone mijn kenteken geregistreerd en registreert mijn provider het tijdstip waarop ik weer inlog thuis.
Moeten we echt geloven dat deze systemen gescheiden van elkaar functioneren? Welnee!. Big Brother is er al lang. Hij kan alles vinden. De 'gewone man' kan hooguit wat gaan zoeken in de marge denk ik.