donderdag, januari 10, 2008

Moderniteit als opgave

Naast vakliteratuur lees ik ook graag en geregeld wat meer beschouwende lectuur en dan valt het me op dat dat ook heel vaak betekenis heeft voor mijn werk. Zo heb ik onlangs ten behoeve van een recensie het boek Moderniteit als opgave (uitgeverij SUN, Amsterdam) van de socioloog Gabriël van den Brink gelezen. Vooral de ondertitel sprak mij aan: Een antwoord aan relativisme en conservatisme. In mijn werk heb ik te maken met het creëren van draagvlak voor vernieuwingen. Hoe krijg je de mensen mee?

Van den Brink maakt in zijn boek een interessant onderscheid tussen bedrijvige burgers (ca. 20% van de Nederlandse samenleving) die hoogopgeleid zijn en voor modernisering zijn, bedreigde burgers (ca. 35%) die laagopgeleid zijn en het defensief zoeken, en berustende burgers (ca. 45%) die zich niet laten horen zolang hen niets in de weg gelegd wordt. Deze indeling zien we volgens mij op allerlei niveaus en in allerlei settings terugkeren. Het betekent ook dat beleid voeren dat de instemming van allen heeft, onmogelijk is geworden in een moderne samenleving.

Ik heb de recensie min of meer af en besluit die met "veel waardering voor het boek, ook omdat het een wat andere benadering heeft dan de hedendaagse polemieken in de media over de moderne samenleving. Het boek zet de burgers weer even op hun plek: accepteer de dynamiek en de verschillen in de samenleving en, als je de wereld wilt verbeteren, begin dan bij jezelf. Of, om het te verwoorden in de onderzoeksbenadering die Van den Brink voorstaat: zoek eerst naar de verschillen tussen samenhangende verschijnselen, om die op die manier een betekenis te kunnen geven, en zoek daarna naar samenhang tussen verschillende verschijnselen. De moderniteit is een opgave."

Geen opmerkingen: