donderdag, februari 07, 2008

IT-strategie

Het maandblad Informatie van januari/februari 2008 (jaargang 50, nr. 1) heeft als thema IT-strategie. Tussen de artikelen vond ik twee inzichten die me bevestigden in mijn eigen opvattingen, maar me ook weer aan het denken zetten.

De ICT balanced scorecard kan mij met mijn afdeling I&A scherp houden. Het instrument meet de performance van een IT-afdeling op vier aspecten:
  1. Bijdrage aan de businessprocessen: wat is de toegevoegde waarde van IT-investeringen voor de organisatie en wat is de directe bijdrage aan de organisatiedoelstellingen?
  2. Gebruikersgerichtheid: hoe is de evaluatie van IT door de gebruikers?
  3. Operationele excellentie: hoe efficiƫnt en effectief is het gebruik van IT-processen om de gewenste en vereiste applicaties op te leveren?
  4. Toekomstgerichtheid: hoe goed is IT gepositioneerd om ook de toekomstige behoeften te ondersteunen?
Een ander artikel maakt onderscheid tussen ICT-infrastructuur (business as usual) en ICT-innovatie (datgene waarmee je wil concurreren) en concludeert: "Voor de ICT-infrastructuur is het van belang de standaardisatie- en best-practiceontwikkelingen in de bedrijfstak te volgen en te sturen op operational excellence. (...) De discussie over de ICT-infrastructuurstrategie speelt zich vooral op concernniveau af. (...) In een concern met autonome bedrijfsonderdelen is de ICT-innovatiestrategie in eerste instantie een zaak voor de bedrijfsonderdelen zelf."

Geen opmerkingen: