maandag, december 24, 2007

Business/ICT-alignment

De term business/ICT-alignment is vakjargon voor de aansluiting tussen ICT en de (bedrijfs-)context waarin die gebruikt wordt. In de laatste Automatisering Gids van dit jaar stond een artikel met als titel ‘Business/ICT-gemopper’. Ik vond de titel herkenbaar, want we hoeven de kranten maar te lezen en we weten genoeg. “Nog steeds mislukt 70 procent van de ICT-projecten en beschouwen managers voor 60 procent ICT als een blok aan het been.” ICT wordt steeds complexer en de verwachtingen van ICT steeds hoger, terwijl niemand er echt grip op lijkt te hebben.

Als 70 procent van de ICT-projecten mislukt, wie is dan schuldig? De ICT’er, zegt de opdrachtgever, want die snapt niets van de organisatie (de ‘business’). De opdrachtgever, zegt de ICT’er, want die weet niet wat die wil en komt ook tijdens het project voortdurend met wijzigingen. En zo houd je gemopper, aan beide kanten. Volgens Rob Poels, de auteur van het artikel en gepromoveerd op dit onderwerp, is het dan belangrijk toch de dialoog aan te gaan. In dat kader noemt hij de volgende maatregelen: IT expliciet opnemen in strategieproces, organiseren multidisciplinair IT-beleidsvormingsproces, hybride CIO, IT-projecten linken aan businessstrategie, inrichten klantencarrousel, als CIO veel tijd doorbrengen bij de business.

Met twee andere door de auteur genoemde interventies ga ik het volgende jaar in met mijn afdeling: opstellen van een informatiearchitectuur en aanbrengen van transparantie in IT-kosten. Maar ook de aanbeveling om meer tijd door te brengen bij de business neem ik natuurlijk van harte over.

N.B. Dit is overigens mijn 100e bericht in het tweejarige bestaan van deze weblog.

Geen opmerkingen: