woensdag, december 19, 2007

Duurzame dataopslag binnen de KNAW

Voor de morgen van 18 december (gisteren dus) had ik een seminar over duurzame dataopslag binnen de KNAW georganiseerd. Het (interne) seminar was goed bezocht, het onderwerp leeft kennelijk. In het ruime jaar dat ik nu bij de KNAW werk als hoofd I&A heb ik zelf ook geconstateerd dat data (digitaal opgeslagen gegevens) de basis vormt voor al het werk dat wij doen. Daarbij heb ik in de inleiding onderscheid gemaakt tussen administratieve data (financiƫle en personele gegevens, notities, rapporten, e-mail e.d.), onderzoeksdata (resultaten van metingen e.d.) en digitale of gedigitaliseerde archieven en collecties. In het kader van het onderwerp van het seminar heb ik ook nog onderscheid gemaakt tussen basale opslag, veilige opslag en duurzame opslag (zodat data ook in de toekomst geraadpleegd kunnen worden met dan beschikbare hardware en software en door een goede beschrijving van de data).

Er waren vier sprekers. Eric Heemskerk van SARA hield een inleiding over dataopslag zoals dat bij SARA gebeurt. Henk Harmsen van het KNAW-instituut DANS presenteerde het datakeurmerk dat gebruikt kan worden als handreiking voor duurzame dataopslag. Marien van der Heijden van het KNAW-instituut IISG gaf een toelichting op de ontwikkeling van een trusted digital repository bij het IISG. Corrien Blom vertelde over de gestarte inventarisatie onder de KNAW-instituten in het kader van het onderzoek van de Nationale Coalitie Digitale Duurzaamheid. De presentaties liepen uiteen, maar hadden ook allemaal wel weer aansluiting op elkaar. Ik hoop in elk geval dat voor de aanwezigen duidelijk geworden is dat de materie in zijn geheel tamelijk complex is.

Geen opmerkingen: