"Een goede leider beschikt over het vermogen gewone mensen ongewone prestaties te laten leveren. Bovendien bewaakt hij als geen ander de continuïteit van de organisatie." Hiermee opent het dossier 'Leiderschap' in het magazine Management Scope (2012/10). Het thema leiderschap blijft me boeien, misschien wel omdat je er op zoveel manieren tegenaan kunt kijken. Je kunt een leider beoordelen op z'n visie of z'n successen. Eén ding is echter zeker: aan een leider zonder volgers heb je niet veel. Belangrijk is dus de samenbindende kracht van de leider, juist in een tijd van toenemende individualisering.
Voorbeeldgedrag van een (informele) leider is bevorderlijk voor het goed functioneren van een organisatie. In het algemeen is het voor mensen van groot belang om bij een groep te horen, dat ze zich geaccpeteerd voelen en weten waar ze aan toe zijn. Een (informele) leider kan met zijn gedrag, communicatie en werkwijze navolging binnen de groep uitlokken, vaak beter dan met speciaal daarvoor bedoelde veranderprogramma's bereikt kan worden. "De kunst van goed leiderschap zit hem in de combinatie van verbinden en voorbeeldgedrag."
Ook in een verslag van een rondetafelgesprek met bestuurders wordt bevestigd: "Alles draait erom dat mensen zich onderdeel van het geheel voelen. Dat is de taak van de leider." In dat gesprek ging het vooral om de continuïteit van ondernemingen. Dan gaat het dus over een vaste koers, talentontwikkeling, borging van kennis en steeds meer ook over netwerken. In een kenniseconomie is het menselijk kapitaal essentieel, maar ook de klantgerichtheid. De loyaliteit van de klanten is immers mede bepalend voor de continuïteit van een onderneming. Ook richting klanten kan (of misschien wel: moet) leiderschap getoond worden: verbinden en voorbeeldgedrag. Hoe maak je van een (potentiële) klant een volger?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten