donderdag, oktober 04, 2012

Managementinformatie

""Directie is: keuzes maken, richting geven, sturen." Zo staat het op de voorkant van een heel aardig boekje over managementinformatie dat ik onlangs toegestuurd kreeg van de firma Bisnez Management. Managers zullen hun beslissingen moeten nemen op basis van de informatie die ze tot hun beschikking hebben. Dat is volgens de auteurs gelukkig niet alleen informatie over de prestaties van het bedrijf, maar ook over de externe omgeving. Denk daarbij aan trendwatching en het volgen van marktontwikkelingen. En niet alleen over de huidige prestaties, maar ook over langetermijnperspectieven, scenario's en risico's. Het blijkt echter niet eenvoudig om tijdig en toch efficiënt over de juiste informatie te beschikken.

Wat is nu goede managementinformatie? Dat hangt uiteraard sterk af van de manager in kwestie en van zijn verantwoordingsverplichtingen. Het blijkt lastig om dit in een organisatie te uniformeren, laat staan te automatiseren. "De vraag is dan ook in welke mate een uniform model op het gebied van managementinformatie mogelijk is." Volgens de auteurs is het in elk geval mogelijk om hieraan op metaniveau richting te geven. en ze lichten daarbij een aantal modellen/instrumenten toe. De wijze waarop managementinformatie verzameld wordt, hangt sterk af van de (cultuur-) kenmerken van de organisatie.

In het boek worden tot slot enkele kritische succesfactoren meegegeven, die ik bij dezen graag weer doorgeef.
  1. Managementinformatie moet managers scherp houden.
  2. Waak voor een overflow aan informatie.
  3. Maak risicomanagement vast onderdeel van agenda managementteam.
  4. Maak managementinformatie een vast aandachtspunt bij het ontwikkelen van nieuwe strategieën en of producten.
  5. Deel de informatie.
  6. Stem managementinformatie af op de dynamiek van de organisatie.

Geen opmerkingen: